Opritverwarming: de verschillende mogelijkheden

      Reacties uitgeschakeld voor Opritverwarming: de verschillende mogelijkheden

Laat u opritverwarming installeren door een echte specialist, dan kan die precies vertellen welke manier van verwarming het beste bij u past. Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlakte verwarmd. Dit is doorgaans bij opritverwarming het geval. Er kan ook gekozen worden voor sporenverwarming. Hierbij is er sprake van een onverwarmde ruimte tussen twee delen. Hierdoor gaat er bij deze manier van verwarmen meer warmte verloren dan bij de oppervlakteverwarming. Om deze reden wordt er bij sporenverwarming voor een hogere wattbelasting gekozen. Beide methodes hebben elk zo hun eigen voor- en nadelen. Sporenverwarming is sneller te installeren en minder duur in aanschaf. Bovendien is er minder kans op beschadiging omdat er minder verwarmingskabel wordt gebruikt. Tot slot heeft sporenverwarming een lager geïnstalleerd vermogen wat een lager energiegebruik voor de gebruiker tot gevolg heeft.

Controle van de opritverwarming voor aanvang van de winter

Wilt u te allen tijde uw oprit of toegangsweg vrijhouden van sneeuw of ijzel? Opritverwarming als veiligheidsvoorziening is dan erg prettig. Maar heeft u het al? Dan is het verstandig om bij aanvang van de winter een controle van de opritverwarming te laten uitvoeren zodat het zeker is dat alles naar behoren functioneert. Dit kan eenmaal per jaar worden uitgevoerd maar er kan ook voor worden gekozen om een onderhoudscontract af te sluiten. Hierbij wordt de opritverwarming één keer per jaar gecontroleerd. Het voordeel van deze periodieke controle is dat u nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. Bovendien bent u ervan verzekerd dat het systeem het hele jaar door functioneert zonder dat u hier omkijken naar heeft.

Opritverwarming om de toegangswegen vrij te houden

Wilt u opritverwarming plaatsen, maar weet u niet goed wanneer dat precies kan? De specialist kan het u uitleggen. Opritverwarming wordt ook wel hellingbaanverwarming genoemd en heeft als doel toegangswegen begaanbaar te houden en af te rekenen met gladheid. Op deze manier worden gevaarlijke situaties voorkomen. Opritverwarming kan doorgaans op diverse wegbedekkingen worden toegepast. Denk hierbij aan beton, asfalt, kunststof en klinkers. Voor elk type wegbedekking wordt een passend systeem voor verwarming ontworpen om een optimaal resultaat te bereiken. Het vermogen dat nodig is om het wegdek vrij te houden van sneeuw en ijs is onder meer afhankelijk van het soort wegdek en de vraag of er vlakverwarming geplaatst gaat worden of sporenverwarming.