Toppubli
Image default
Business

Een afname van jonge radioluisteraars, maar waarom?

Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de jongeren dagelijks minimaal drie uur doorbrengt op zijn/har smartphone; een opmerkelijk en schrikbarend percentage. De tradities, waarbij je bordspellen speelde met de familie onder genot van de radio, zal als verleden tijd beschouwd kunnen worden.

Het zal je niets verbazen dat de jongeren ook de radio achterwegen laten. Door de ‘on demand’-functie verkiezen de jongeren de luxe boven de traditie van de radio luisteren. Begrijpelijk, uiteraard is het prettig in de hand te hebben welke nummers je beluistert, maar het is ook heerlijk somtijds bediend te worden met een goede mix van nummers.

Luisterpatroon verandert

De jongeren hebben een nieuw luisterpatroon ontwikkeld, waarbij elke ontwikkeling van grote invloed is. Zodra de traditionele media niet inspeelt op de nieuwste ontwikkelingen, zal dit leiden tot een verlies van de jongeren tussen de 14 tot 27 jaar. Deze uitspraak is afkomstig van Bridge Rating, wie onderzoek deed naar het luisterpatroon van de jongeren, geboren tussen 1980 en 1993.

Lange tijd

Ook de behoefte naar muziek lijkt een verandering te zijn ondergaan. Zo blijken de mensen in de huidige samenleving een sterker verlangen te hebben naar muziek, waarbij jongeren urenlang voorzien zijn van oordopjes in hun oren, zowel in de stad als op werk of in school.

Door de behoefte aan muziek, zullen muziekkanalen hiervan kunnen profiteren. Met de opkomst van Spotify hebben de luisteraars zelf in de hand welke muziek zij beluisteren, een groot voordeel ten opzichte van de live radio luisteren. Hierdoor veranderen de kanalen die de luisteraars bezoeken. In 2003 luisterde ruim 90% van de generatie naar traditionele AM of FM radio, terwijl het onderzoek aantoonde dat dit aandeel in 2020 nog maar 40% zal bevatten. Deze luisteraars zullen grotendeels overstappen naar platforms die een on demand-functie aanbieden.

http://radioluisteren.be