Marketing toppertjes Om als ondernemer of professional de markt te kunnen bereiken zijn er vele handvatten en theorieën beschikbaar. In dit artikel worden er een aantal theorieën kort toegelicht. Het zijn handige hulpmiddelen om een bepaalde doelgroep te bereiken en de verkopen te laten stijgen.
6p’sDe 6p’s zijn erg handig om de basis te leggen bij het opstarten van het bedrijf. In het ondernemingsplan kunnen de 6p’s toegelicht worden. Door iedere p te behandelen wordt er vorm gegeven aan de marketingmix.
7s modelHet 7s model van McKinsey brengt zowel de harde als de zachte factoren in kaart. Met dit denkmodel kun je de sterke en zwakke punten van een organisatie gestructureerd in beeld brengen. Het bestaat uit de volgende 7 elemenenten.
Ansoff MatrixDe Ansoff Matrix geeft een methode aan om de markt uit te breiden. Dit betekent dat de ondernemer continu op zoek is naar het uitbreiden van de onderneming en het vergroten van de winst. Met de marktgroei strategieën van Ansoff bestaat de mogelijkheid om dit op vier verschillende manieren te bewerkstelliggen.
Swot analyseDe Swot Analyse is gericht op het in kaart brengen van de sterkten en zwakten van een onderneming. Dit is de interne analyse. Daarnaast de kansen en bedreigingen in kaart brengen. Dit is de externe analyse.
De hiervoor beschreven modellen zijn geen in beton gegoten werkelijkheid. Het zijn denkmodellen waarmee een ondernemer of professional relatief gestructureerd en eenvoudig een plan kan maken. Er zijn vele modellen en het is per organisatie verschillend welk model goed te gebruiken is.
|
https://www.marketingtheorie.be/ |