Gezonde voeding

      Reacties uitgeschakeld voor Gezonde voeding

Gezonde voeding wordt voor steeds meer mensen belangrijk. Maar wat is nou gezonde voeding? Het Nederlandse voedingscentrum heeft de Schrijf van Vijf vernieuwd en heeft bovendien een aantal menu’s samengesteld die gezond zijn en voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Maar wat is er nu veranderd in de nieuwe schijf van vijf. We zetten de verschillen voor je op een rij. De nieuwe aanbevelingen van de schijf van vijf zijn grondig onderzocht en wetenschappelijk onderbouwt. De Gezondheidsraad de Richtlijnen Goede Voeding 2015 hebben de nieuwe schijf nu doorgevoerd. De grootste verschillen zijn de aanbeveling van groente. Deze is verhoogt van 200 gram naar 250 gram per persoon per dag. Daarnaast worden ook de aanbevelingen omtrent noten en peulvruchten aangepast. Het beste is om dagelijks een handje noten te nuttigen en om wekelijks een portie peulvruchten te eten. Ook zijn de regels omtrent vlees aangepast. Bewerkt vlees is uit de schijf van vijf gehaald. Bovendien wordt nu nog meer de nadruk gelegd op gevarieerd eten van dierlijke producten, zoals vlees, vis ei etc. Tot slot zijn ook drie koppen groene thee of een kopje zwarte thee per dag goed voor je. Het is natuurlijk erg fijn dat we in Nederland zo’n uitgebreide richtlijn hebben met betrekking tot gezonde voeding, maar wat doe je nu als je een dieet volgt, vegetariër of veganist bent? Deze mensen eten vaak vlees vervangers maar deze hebben niet altijd dezelfde voedingstoffen dan een normaal stukje vlees of vis. Dit kan ervoor zorgen dat zij bijvoorbeeld een tekort krijgen aan vitamine b12. Deze vitamine zorgt voor de aanmaak van DNA dat nodig is voor de rode bloedcellen. Bovendien helpt deze vitamine ook bij het op orde houden van je zenuwstelstel. Zonder deze vitamine kun je last krijgen van coördinatieproblemen, geheugenverlies, vermoeidheid en hoofdpijn. Als mensen daarom geen dierlijke producten willen innemen, wordt hen aangeraden extra voedingssupplementen in te nemen.

https://www.topvitamins.nl/